Ryttare på ryggen

Idag var det premiär med mig på ryggen för UnderPressureMelon, vars smeknamn kanske ändå blir Freddie, det återstå att se. 

Började med att ta in honom från hagen, ensam och in i stallet. Började rykta, lite läskigt och spänt tyckte han. Började därför varva att lägga på all utrustning med att hoppa runt lite bakom honom, låta med grimskaft i boxdörrar och så vidare. Spände sadelgjorden efter hand & tog på honom tränset. Började vifta lite med tyglar och stigläder. Lät och berörde, sen berömde. 

Började sen med att försiktigt lägga vikt i ena stigbygeln, sedan hänga, lägga mer vikt och sen svänga över även andra benet. Jag är ju en liten fegis egentligen men Sara kopplade på kedjan och sa nu går vi. Sagt och gjort, ut gick vi. Skrittade ut en sväng. Läskigt med någon som rör sig på ryggen tyckte han och jag valde därför att sitta still så att Sara fick sköta berömmet med beröring. Lite skutt hit och dit fick han till, men sansade sig snabbt och jag gjorde mitt bästa för att slappna av. När vi sen skulle svänga gjorde vi det i 190 och både jag & Freddie fick lite panik. Men jag sänkte händerna och satte mig ner i sadeln och då sansade han sig.

Valde att hoppa av och gå med honom sista biten in vid stallet för att pappa fixade med traktorn. Han skötte sig super och får 10/10 på dagens lilla pass. Tusen tack till Sara som hjälpte mig!
(null)

(null)

Kommentera här: